ODGOVORAN RAD KAO PREDUSLOV USPEHA

Gradske vesti

U svim osnovnim školama u Srbiji se sprovode aktivnosti nakon obavljenog završnog ispita, a srednje škole čekaju nove učenike prvog razreda. O poslovima koji su aktuelni u prosveti razgovali smo sa dr Zoricom Jocić, rukovodiocem Školske uprave Valjevo:

VA014: Kako je protekao završni ispit i da li je bilo nepredviđenih situacija?

Na području Školske uprave Valjevo 4056 učenika osmog razreda je polagalo završni ispit. Od toga u Kolubarskom okrugu 1498, a u Mačvanskom okrugu 2558 učenika. Imamo tri Okružne upisne komisije, za Kolubarski okrug u Valjevu, za Šabac i opštine Bogatić, Vladimirci i Koceljeva u Šapcu i za Loznicu i opštine Krupanj, Ljubovija i Mali Zvornik u Loznici. Po istom rasporedu razmešteni su i Skening centri gde su skenirani radovi učenika iz srpskog jezika, matematike i izabranog predmeta. Završni ispit je realizovan u skladu sa svim predviđenim procedurama i nismo imali spornih situacija. Odgovornost svih učesnika u procesu završnog ispita je bila na visokom nivou, te sa zadovoljstvom mogu da se zahvalim učenicima, nastavnicima, direktorima škola, informatičkim koordinatorima, pripadnicima policije i kolegama iz Školske uprave i Ministarstva prosvete. Uspeh je izvestan kada odgovorno radite svoj posao, a svi u lancu odgovornosti su dali svoj očekivani doprinos, tako da je završni ispit uspešno sproveden.

            VA014: Kako su funkcionisali Skening centri?

Prošle godine smo imali samo jedan Skening centar u Valjevu za osnovne škole sa područja 14 opština Kolubarskog i Mačvanskog okruga. Ove godine Ministarstvo je obezbedilo tehniku i opremu za još dva Skening centra u Šapcu i Loznici. To nam je značajno olakšalo posao, jer nije isto opterećenje ako skenirate 4000 radova ili ako skenirate 1500 radova. Sva tri Skening centra su odgovorila svojoj nameni, tj. bez nekih većih i značajnih  problema radovi učenika su uspešno skenirani u predviđenom roku. Nakon toga sledilo je pregledanje radova koje je bitnim delom bilo u digitalizovanoj formi. Po Kalendaru aktivnosti predviđen termin za objavljivanje preliminarnih rezultata bio je 25. jun, ali je Ministarstvo preko portala Moja srednja škola već 24. juna objavilo preliminarne rezultate što znači da je sve funkcionisalo i bolje nego što se očekivalo.

            VA014: Da li ima nekih aktivnosti od objavljivanja konačnih rezultata 28. juna do upisa učenika u srednje škole?

Ključna aktivnost u ovom periodu je popunjavanje liste opredeljenja za nastavak školovanja, tj. liste želja koju roditelji učenika, odnosno drugi zakonski zastupnici mogu podneti elektronskim putem, preko portala Moja srednja škola, kao autorizovani korisnici, ili pismenim putem, u matičnoj osnovnoj školi. Oba načina su ravnopravna i propisana Pravilnikom o upisu učenika u srednju školu. Na listi želja može da bude uneto najviše 20 opredeljenja. Škole mogu učenicima da daju savete o izboru srednjih škola i obrazovnih profila. Bitno je objektivno popuniti listu opredeljenja, što znači da učenici treba da biraju obrazovne profile u skladu sa svojim željama i ukupnim brojem poena koji imaju iz opšteg uspeha u šestom, sedmom i osmom razredu i ostvarenim bodovima na završnom ispitu. Konačni rezultati o rasporedu učenika po školama i obrazovnim profilima su u ponedeljak, 3. jula kada je prvi upisni krug. Drugi upisni krug je 5. jula. Tada se završavaju aktivnosti u junskom roku. U avgustovskom roku predviđeni termini za polaganje završnog ispita su 16., 17. i 18. avgust.

VA014: Da li se aktivnosti škola i Školskih uprava završavaju upisom učenika u srednje škole, odnosno da li sledi letnja pauza?

Nema letnje pauze. Škole, Školske uprave i Ministarstvo prosvete rade i tokom letnjih meseci jula i avgusta. Kao i na svim drugim radnim mestima, tako i u prosveti, zaposleni koriste svoje zakonom predviđene godišnje odmore, ali ustanove i institucije rade. Ministarstvo je dostavilo školama Stručno uputstvo o formiranju odeljenja i načinu finansiranja u osnovnim i srednjim školama za školsku 2023/2024. godinu kojim je propisan delokrug rada i rokovi sa redosledom koraka u postupanju. Tim uputstvom pre svega se bliže uređuje način formiranja odeljenja i grupa i to: u osnovnoj školi, grupa za obavezne predmete, izborne programe i slobodne nastavne aktivnosti, odeljenja celodnevne nastave i grupa produženog boravka u osnovnoj školi, vaspitnih grupa pripremnog predškolskog programa u osnovnoj školi, novih klasa u osnovnoj muzičkoj školi, odeljenja i grupa u srednjoj školi, odeljenja i grupa u školama koje ostvaruju program osnovnog obrazovanja odraslih, odeljenja i grupa u osnovnoj i srednjoj školi u kojima se obrazuju učenici/deca prema individualnom obrazovnom planu (IOP) i finansiranje zaposlenih u osnovnim i srednjim školama. Za doslednu primenu odredaba ovog uputstva odgovoran je direktor škole, a praćenje i kontrola primene uputstva u nadležnosti je Ministarstva. Deo ovih poslova će se obaviti u julu, a deo u avgustu. Na primer, broj učenika u odeljenjima od drugog do osmog razreda utvrđuje se najkasnije do 7. avgusta.

VA014: Hvala Vam na razgovoru i svim korisnim informacijama. Imate li nešto da dodate?

Hvala Vašoj redakciji. Poželela bih svim prosvetnim radnicima da vole posao koji rade, jer je to najvažnije zanimanje, teško ali lepo. Dobro je da kreiraju stimulišuće nastavne situacije u kojima učenici uče i stiču znanja, razvijaju radne navike i svest o dužnostima, ali i da uvek pokažu strpljenje, empatiju, razumevanje i pravednost prema učenicima. Lični primer je izuzetno značajan za učenje i moraju voditi računa kako i šta govore, kako postupaju i koje vrednosti promovišu. Osim toga, svi učenici, bez obzira na razlike, treba da budu podjednako bitni i uvek uvaženi. Ako govorimo o ostvarivanju ishoda i standarda učenja, pored očekivanja u skladu sa stvarnim razvojnim nivoom učenika, verujem da nastavnici misle i na zonu njihovog narednog razvoja, odnosno na razvijanje potrencijala i sposobnosti učenika koja su malo iznad njihovih mogućnosti.

/redakcija/

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *